Aktar mill-Papa Ġwanni Pawlu II
...
|
VJAĠĠ APOSTOLIKU FL-ISTATI
UNITI Tal-AMERIKA
QUDDIESA FIL-«LOGAN
CIRCLE» TA’ PHILADELPHIA
OMELIJA TAL-QDUSIJA
TIEGĦU ĠWANNI PAWLU II
Filadelfia – L-Erbgħa,
3 ta’ Ottubru 1979
Għeżież ħuti
tal-Knisja li hija ġo Filadelfia.
1. Huwa pjaċir kbir
għalija li niċċelebra l-Ewkaristija magħkom illum. Ninsabu lkoll miġburin
flimkien f’komunità waħda, poplu wieħed fil-grazzja u fil-paċi ta’ Alla
Missierna u ta’ Sidna Ġesù Kristu; ninsabu miġburin fil-kumpanija tal-Ispirtu
Santu. Inġbarna flimkien biex nipproklamaw il-Vanġelu fil-qawwa kollha tiegħu,
għaliex is-Sagriċċju Ewkaristiku huwa quċċata u approvazzjoni tal-proklamazzjoni
tagħna.
Kristu miet, Kristu
qam mill-imwiet, Kristu jrid jerġà jiġi! Minn dan l-altar tas-Sagrifiċċju, hekk
hu li jitlà innu ta’ tifħir lil Alla permezz ta’ Kristu. Aħna li nappartienu lil
Kristu aħna lkoll parti minn dan l-innu, minn dan is-sagrifiċċju ta’ tifħir.
Is-sagrifiċċju tal-Kalvarju jiġi mġedded fuq dan l-altar, u jsir ukoll l-offertà
tagħna, offertà għall-ħajjin u għall-mejtin, għall-Knisja universali.
Magħqudin fil-karità
ta’ Kristu, aħna lkoll ħaġa waħda f’dan is-Sagrificcju: il-Kardinal Arċisqof li
huwa msejjaħ biex imexxi din il-Knisja fuq il-mogħdija tal-verità u tal-imħabba,
l-Isqfijiet awżiljarji tiegħu u l-kleru dijoċeżan u reliġjuż, li qegħdin jieħdu
sehem mal-Isqfijiet fil-predikazzjoni tal-kelma, ir-reliġjużi, irġiel u nisa, li
permezz tal-konsagrazzjoni ta’ ħajjithom juru lid-dinja xi jfisser li tkun fidil
għall-messaġġ tal-Bejatitudni, il-missirijiet u l-ommijiet, bil-missjoni kbira
tagħhom li jqawwu l-Knisja fl-imħabba; kull kategorija tal-lajkat bid-dmir
speċjali tiegħu li jrid iwettaq fil-missjoni tal-evanġelizzazzjoni u
tas-salvazzjoni propja tal-Knisja. Dan is-Sagrifiċċju offrut illum ġewwa
Filadelfia huwa l-espressjoni tat-talba tagħna komunitarja. F’għaqda ma’ Ġesù
Kristu ngħollu s-supplika tagħna għall-Knisja universali għall-ġid ta’ sħabna
kollha, u illum, b’mod speċjali, għall-protezzjoni tal-valuri umani u nsara
kollha li jikkostitwixxu l-wirt ta’ din id-dinja, ta’ din l-art, ta’ dan
ir-reġġjun u ta’ din il-belt.
2. Filadelfia hija
l-belt tad-Dikjarazzjoni tal-Indipendenza, dak id-dokument rilevanti li jiġbor
fih proklama sollenni tal-ugwaljanza tal-esseri umani kollha mogħnija
mill-Ħallieq tagħhom bi drittijiet sikuri u inaljenabbli u t-tiftix
tal-kuntentizza, li tesprimi “fiduċja soda fil-protezzjoni tal-Providenza
divina”. Dawn huma l-prinċipji morali qawwijin ifformulati minn Missirijietkom
Fundaturi u assikurati għal dejjem fl-istorja tagħkom. Fil-valuri umani u ċivili
li hemm miġburin fl-ispirtu ta’ din id-Dikjarazzjoni jingħarfu b’mod faċli
konnessjonijiet qawwija ma’ valuri reliġjużi u nsara fundamentali. Ukoll
sentiment reliġjuż jifforma parti minn dan il-wirt. Il-Qanpiena tal-Libertà, li
jiena ammirajt f’okkażoni oħra, iġgib il-kliem tal-Bibbja: “Xandru
l-liberazzjoni fil-pajjiż” (Lv 25,10). Din it-tradizzjoni titfà sfida
nobbli lill-ġenerazzjonijiet kollha futuri tal-Amerika: “Nazzjoni imqiegħed taħt
il-protezzjoni ta’ Alla, indiviżibbli, b’libertà u ġustizzja għal kulħadd”.
3. Bħala ċittadini,
għandkom tisfurzaw lilkom infuskom biex iżżommu dawn il-valuri umani, li
tifhmuhom aħjar u li tiċċaraw il-konsegwenzi fuq il-komunità kollha, kif ukoll
il-kontribut denn tagħhom lid-dinja. Bħala Nsara, għandkom tqawwu dawn il-valuri
umani u tkompluhom billi tqabbluhom mal-messaġġ tal-Vanġelu, b’dan il-mod
tistgħu tiskopru it-tifsir tagħhom l-iktar profond, u hekk tkunu tistgħu b’mod
iktar sħiħ tindirizzaw id-dmirijiet u l-obbligi tagħkom fir-rigward tal-esseri
umani sħabkom, li magħhom intom marbutin minn destin komuni. Hu xinhu, għalina
li nafu lil Ġesù Kristu, il-valuri umani u nsara mhuma xejn iktar għajr iż-żewġ
aspetti tal-istess realtà: ir-realtà tal-bniedem, mifdi minn Kristu u msejjaħ
għall-milja tal-ħajja eterna.
Fl-ewwel Ittra
Enċiklika tiegħi spjegajt din il-verità mportanti: “Kristu, Redentur tad-dinja,
huwa Dak li ppenetra b’mod uniku u irrepetibbli, fil-misteru tal-bniedem u daħal
f’”qalbu”. Ġustament, mela, il-Konċilju Vatikan II jgħallem: “Fir-realtà,
fil-misteru tal-Verb inkarnat biss isib id-dawl il-misteru tal-bniedem. Adam,
infatti, l-ewwel bniedem, kien il-figura ta’ dak futur (Rm 5,14), u
jiġifieri ta’ Kristu Sidna. Kristu, li huwa l-Adam il-ġdid, propju billi rrivela
l-misteru tal-Missier u ta’ Mħabbtu, żvela wkoll għal kollox il-bniedem
għall-bniedem u wrieh l-vokazzjoni l-iktar għolja tiegħu” (Ġwanni Pawlu II, Redemptor
Hominis, 8).
Hu mela f’Ġesù Kristu
li kull raġel, mara u wild hu msejjaħ biex isib it-tweġiba għall-mistoqsijiet
dwar il-valuri li jispiraw ir-relazzjonijiet personali u soċjali tiegħu.
4. Kif jistà mela
nisrani, ispirat u ggwidat mill-misteru tal-Inkarnazzjoni u r-Redenzjoni ta’
Kristu, jqawwi l-valuri tiegħu u dawk li huma inklużi fil-wirt ta’ dan
in-Nazzjon? It-tweġiba għal din id-domanda biex inkunu estensivi trid tkun
twila. Ippermettuli, mela, li nmiss biss il-punti l-iktar importanti. Dawn
il-valuri jiġu msaħħa: meta l-poter u l-awtorità jkunu eżerċitati b’rispett sħiħ
tad-drittijiet fundamentali kollha tal-persuna umana, li d-dinjità tagħha hija
d-dinjità ta’ min ġie maħluq xbiha u xebħ ta’ Alla (cf. Ġen 1,26); meta
l-libertà hija asċċettata mhux b’mod assolut u għaliha nfisha, imma bħala don li
jippermetti d-donazzjoni tiegħu u is-servizz għall-oħrajn; meta l-familja tkun
protetta u msaħħa; meta l-unità tagħha tkun ippreservata; u meta jkun magħruf u
onorat l-irwol tagħha ta’ ċellula fundamentali tas-soċjetà. Il-valuri
umani-nsara jiġu nkuraġġiti meta jiġi prodott kull sforz sabiex ħadd ebda wild,
f’ebda parti tad-dinja, ma jiffaċċja l-mewt minħabba n-nuqqas ta’ ikel, jew
jiffaċċja l-iżvujtar tal-possibiltajiet intellettwali u fiżiċi tiegħu minħabba
insuffiċjenza ta’ alimentazzjoni, jew ikollu jġorr għal ħajtu kollha is-sinjali
taċ-ċaħda. Il-valuri umani-nsara jittrijunfaw meta tiġi kkoreġuta kwalunkwè
sistema li tippermetti l-isfruttament ta’ kull esseri uman, meta fost in-nies
tas-servizzi pubbliċi tiġi nkuraġġita l-integrità u l-onestà; meta min
jamministra l-ġustizzja jkun leali u imparzjali; meta jsir użu responsabbli
tar-riżorsi naturali li jkunu assenjati għall-vantaġġ ta’ kulħadd; meta
l-ambjent ikun priservat intatt għall-ġenerazzjonijiet futuri. Il-valuri
umani-nsara jittrijonfaw meta jissottomettu d-deċiżjonijiet politiċi u ekonomiċi
għad-dinjità tal-bniedem, meta dawn jittieħdu biex jaqdu l-bniedem: kull persuna
maħluqa minn Alla, kull ħuna u oħtna mifdija minn Kristu.
5. Fakkart
id-Dikjarazzjoni tal-Indipendenza u l-Qanpiena tal-Libertà, żewġ monumenti li
jeżemplifikaw l-ispirtu ta’ libertà li fuqha twaqqaf dan il-Pajjiż.
L-attakkament tagħkom mal-libertà jagħmel parti mill-wirt tagħkom. Meta
l-Qanpiena tal-Libertà daqqet għall-ewwel darba fl-1776, kienet biex tħabbar
il-libertà tan-Nazzjon tagħkom, il-bidu tar-riċerka ta’ destin indipendenti
komuni minn kwalunkwè theddid barrani. Dan tal-libertà huwa l-prinċipju suprem
fl-ordinament politiku u soċjali, fir-rapporti bejn il-Gvern u l-poplu,
fir-rapporti interpersonali. Barra minn dan, il-ħajja tal-bniedem hija migħuxa
wkoll f’ordni ieħor ta’ realtà: f’dak li jinvesti ir-rapport tiegħu ma’ dak li
huwa oġġettivament veru u moralment tajjeb. Il-libertà hekk takkwista sinifikat
iktar profond meta tkun referita għall-persuna umana. Tirrigwarda l-ewwelnett
lir-relazzjoni tal-bniedem miegħu nnifsu. Kull persuna umana, iddotata
bir-raġuni, tkun libera meta tkun padruna tal-azzjonijiet propji tagħha, meta
tkun tistà tippreferi dak il-ġid li huwa konformi mar-raġuni, u mela mad-dinjità
umana propja tagħha.
Il-libertà ma tistà
qatt tittollera xi offiża kontra d-drittijiet tal-oħrajn, u wieħed mid-drittijiet
fundamentali tal-bniedem huwa d-dritt li jadura lil Alla. Fid-Dikjarazzjoni dwar
il-libertà reliġjuża, il-Konċilju Vatikan II stabilixxa li “l-esiġenza
tal-libertà fil-konvivenza umana tirrigwarda b’mod speċjali l-valuri
tal-ispirtu, u fl-ewwel post l-eżerċizzju liberu tar-reliġjon fis-soċjetà… U
sabiex il-libertà reliġjuża, li l-bnedmin jesiġu li jwettqu d-dmir li jqimu lil
Alla, jirrigwarda l-immunità mit-theddid fis-soċjetà ċivili, fit-twettiq tad-dmir
li jirrendi l-kult lil Alla, jirrigwarda l-immunità tat-theddid fis-soċjetà
ċivili, din tħalli ntatta d-duttrina tradizzjonali kattolika dwar id-dmir morali
tal-individwi u tas-soċjetà lejn il-vera reliġjon u l-unika Knisja ta’ Kristu” (Dignitatis
Humanae, 1).
6. Kristu nnifsu
għaqqad il-libertà mal-għarfien tal-verità. “Agħrfu l-verità u l-verità
teħliskom” (Ġw 8,32). Fl-ewwel Enċiklika tiegħi, f’dan ir-rigward, ktibt:
“Dan il-kliem jiġbor fih esiġenza fundamentali u fl-istess ħin twissija; l-esiġenza
ta’ rapport onest fir-rigward tal-verità, bħala kondizzjoi ta’ libertà awtentika;
u t-twissija, ukoll, sabiex tkun evitata kwalunkwè libertà apparenti. Kull
libertà superfiċċjali u unilaterali, kull libertà li ma tippenetrax il-verità
kollha dwar il-bniedem u dwar id-dinja” (Ġwanni Pawlu II, Redemptor
Hominis, 12).
Il-libertà mela ma
tistax tkun mifhuma jekk mhux f’relazzjoni mal-verità rivelata minn Ġesù Kristu,
u proposta mill-Knisja tiegħu. Lanqas ma tistà tittieħed bħala skuża
għall-anarkija morali, għaliex ordni morali għandha tibqà marbuta mal-verità.
San Pietru, fl-ewwel ittra tiegħu, jgħid” “Ġibu ruħkom ta. Bnedmin liberi, billi
ma tinqdewx bil-libertà bħala velu biex tgħattu l-ħjiena” (1Pt 2,16).
Ebda libertà ma tistà teżisti meta tkun imdawra kontra l-bniedem f’dak li huwa
hu, jew kontra l-bniedem fir-relazzjoni tiegħu mal-oħrajn u ma’ Alla.
Dan huwa b’mod
partikolari rilevanti meta wieħed iqis l-isfera tas-sesswalità umana. Hawn bħal
f’kull qasam ieħor, ma jistax ikun hemm libertà vera mingħajr rispett lejn
il-verità relattiva għas-sesswalità umana u għaż-żwieġ. Fis-soċjetà tallum naraw
tant kurrenti ta’ ħsieb li jġibu diżordni u tant laxkezza rigward il-viżjoni
nisranija tas-sesswalità li kollha għandhom ħaġa waħda komuni: ir-rikurrenza
għall-kunċett tal-libertà biex jiġġustifikaw kull imġieba li mhix iktar
f’armonija mal-veru ordni morali u mat-tagħlim tal-Knisja. In-normi morali
mhumiex ostaklu għal-libertà tal-persuna jew tal-koppja; bil-maqlub, dawn
jeżistu preċiżament għal dik il-libertà, mill-waqt li huma huma mogħtija biex
jassikuraw l-użu rett tal-libertà. Kull min jirrifjuta li jaċċetta dawn in-normi
jew li jaġixxi f’konformità ma’ dawn, kull min ifittex li jeħles lilu nnifsu jew
lilha nnifisha minn dawn in-normi, mhuwiex tassew liberu. Libera hija minflok
il-persuna li tirregola l-imġieba propja skont l-esiġenzi tal-ġid oġġettiv. Dak
li għidt hawn jirrigwarda s-solidarjetà tal-moralità konjugali, imma japplika
ruħu b’raġumi ugwali għas-saċerdoti fejn jidħlu l-obbligi tasċ-ċelibat Il-koeżjoni
tal-libertà u etika għandha barra minn dan il-konsegwenzi tagħha fit-tiftix
tal-ġid komuni fis-soċjetà u għall-indipendenza nazzjonali li l-Qanpiena
tal-Libertà ħabbret madwar żewġ sekli ilu.
7. Il-liġi divina hija
l-uniku kejl tal-libertà umana u ingħatat lilna fil-Vanġelu ta’ Kristu,
il-Vanġelu tar-Redenzjoni. Imma l-fedeltà għal dan il-Vanġelu tar-Redenzjoni ma
tkun qatt possibbli mingħajr l-azzjoni tal-Ispirtu Santu. Huwa l-Ispirtu Santu
li jipproteġi l-messaġġ li jagħti l-ħajja afdat lill-Knisja. Huwa l-Ispirtu
Santu li jassikura t-trażmissjoni fidila tal-Vanġelu fil-ħajja tagħna lkoll.
Huwa bl-azzjoni tal-Ispirtu Santu li l-Knisja kibret jum wara jum f’saltna:
saltna ta’ verità u ta’ ħajja, saltna ta’ qdusija u ta’ grazzja, saltna
universali ta’ ġustizzja, imħabba u paċi.
Illum, mela, ġejna
quddiem il-Missier biex noffrulu s-supliki u x-xewqat ta’ qlubna, biex noffrulu
tifħir u radd il-ħajr. Qegħdin nagħmlu dan mill-belt ta’ Filadelfia għall-Knisja
universali u għad-dinja. Qegħdin nagħmlu dan bħala “familjari ta’ Alla” (Ef 2,19)
f’għaqda mas-Sagrifiċċju ta’ Kristu Ġesù, il-ġebla tax-xewka tagħna,
għall-glorja tat-Trinità Mqaddsa. Amen.
Miġjub
mit-Taljan għall-Malti minn Emanuel Zarb
|