“U ra Alla li kien tajjeb”
(Ġen 1:25)
|
MESSAĠĠ TAL-QDUSIJA TIEGĦU
L-PAPA FRANĠISKU
GĦAĊ-ĊELEBRAZZJONI TAL-
JUM DINJI TA’ TALB GĦALL-GĦOŻŻA
TAL-ĦOLQIEN
1
TA’ SETTEMBRU
2019
“U ra Alla li kien tajjeb” (Ġen
1:25). Il-ħarsa ta’ Alla,
fil-ftuħ tal-Bibbja, tistrieħ bi
ħlewwa liema bħalha fuq
il-ħolqien. Mill-art mgħammra
għall-ilmijiet li jagħtu
l-ħajja, mis-siġar li jagħmlu
l-frott għall-annimali li jimlew
id-dar komuni, kollox hu għażiż
f’għajnejn Alla, li joffri
l-ħolqien lill-bniedem bħala don
prezzjuż biex iħarsu.
Traġikament, it-tweġiba
tal-bniedem għad-don hi mmarkata
mid-dnub, mill-għeluq
fl-awtonomija tiegħu nnifsu,
mir-regħba biex jaħkem taħtu u
jisfrutta. L-egoiżmi u
l-interessi bidlu l-ħolqien,
post il-laqgħa u l-qsim ma’
xulxin, f’teatru ta’ rivalità u
ta’ tilwim. Hekk poġġejna
fil-periklu lill-istess ambjent,
ħaġa tajba f’għajnejn
Alla li saret ħaġa ta’
sfruttament f’idejn
il-bniedem. Dan it-tifrik kollu
żdied fl-aħħar għaxriet ta’
snin: it-tinġis kontinwu, l-użu
bla waqfien ta’ karburanti
fossili, l-isfruttament agrikolu
qawwi, il-prattika ta’
deforestazzjoni, kollha qed
jgħollu t-temperaturi globali
għal livelli inkwetanti.
Iż-żieda fl-intensità u
l-frekwenza ta’ fenomeni
meterjoloġiċi estremi u
d-deżertifikazzjoni tal-ħamrija
qed isiru prova iebsa għal dawk
vulnerabbli fostna. Il-glaċieri
dejjem jinħallu iżjed,
l-iskarsezza tal-ilma,
it-traskurar tal-baċiri
tal-baħar u l-preżenza qawwija
tal-plastik u l-mikroplastik
fl-oċeani huma fatti daqstant
ieħor preokkupanti, li
jikkonfermaw l-urġenza ta’
interventi li ma nistgħux
nittardjawhom iżjed. Ħloqna
emerġenza klimatika, li qed
thedded b’mod serju n-natura u
l-ħajja, inkluża dik tagħna.
Fl-għerq ta’ kollox, insejna min
aħna: ħlejjaq fuq ix-xbieha ta’
Alla (ara Ġen 1:27), imsejħin
ngħixu bħala aħwa fl-istess dar
komuni. Ma ġejniex maħluqa biex
inkunu individwi li jaħkmu
qishom sidien, imma ġejna
maħsuba u mixtieqa fiċ-ċentru
ta’ xibka tal-ħajja
magħmula minn miljuni ta’ speċi
li bi mħabba xierek għalina
l-Ħallieq. Din hi s-siegħa li
niskopru mill-ġdid il-vokazzjoni
tagħna ta’ wlied Alla, ta’ aħwa
bejnietna, ta’ ħarriesa
tal-ħolqien. Wasal iż-żmien li
nindmu u nikkonvertu, li nerġgħu
lura għall-għeruq: aħna
l-ħlejjaq maħbuba ta’ Alla, li
fit-tjieba tiegħu jsejħilna
nħobbu l-ħajja u ngħixuha
f’komunjoni, imxierka
mal-ħolqien.
Għalhekk nistieden bil-qawwa
kollha lill-fidili biex
jiddedikaw ruħhom għat-talb
f’dan iż-żmien, li minn
inizjattiva opportuna f’ambitu
ekumeniku żviluppa bħala
Żmien il-ħolqien: perjodu
ta’ talb u azzjoni aktar intensi
għall-ġid tad-dar komuni li
jiftaħ illum, l-1 ta’ Settembru,
Jum Dinji ta’ Talb għall-għożża
tal-ħolqien, u jagħlaq fl-4 ta’
Ottubru, fit-tifkira ta’ San
Franġisk ta’ Assisi. Hi
l-okkażjoni biex inħossuna iktar
magħqudin ma’ ħutna mid-diversi
konfessjonijiet Insara. Jiġuni
f’moħħi, b’mod partikulari,
il-fidili Ortodossi li diġà
ilhom tletin sena jiċċelebraw
dan il-Jum. Inħossuna wkoll
f’sintonija profonda man-nies
ta’ rieda tajba, imsejħin
flimkien biex, fil-kuntest
tal-kriżi ekoloġika li qed
tolqot lil kulħadd, jippromovu
l-ħarsien tax-xibka tal-ħajja
li minnha lkoll nagħmlu parti.
Dan hu ż-żmien biex nerġgħu
nidraw nitolbu mgħaddsin
fin-natura, fejn titwieled
spontanja l-gratitudni lejn Alla
l-Ħallieq. San Bonaventura,
għannej tal-għerf Franġiskan,
kien jgħid li l-ħolqien hu
l-ewwel “ktieb” li Alla fetaħ
quddiem għajnejna, biex aħna u
nammiraw fih il-varjetà ordnata
u sabiħa, nerġgħu lura biex
inħobbu u nfaħħru lill-Ħallieq
(ara
Breviloquium,
II,5.11).
F’dan il-ktieb, kull ħlejqa ġiet
mogħtija lilna bħala “kelma ta’
Alla” (ara
Commentarius in librum
Ecclesiastes,
I,2).
Fil-ħemda u fit-talb nistgħu
nisimgħu l-leħen sinfoniku
tal-ħolqien, li jsejħilna biex
noħorġu mill-għeluq
awtoreferenzjali tagħna u
niksopru mill-ġdid li aħna
mdawrin mill-ħniena tal-Missier
u hienja fil-qsim tad-doni li
rċivejna. F’dan is-sens nistgħu
ngħidu li l-ħolqien, xibka
tal-ħajja, post tal-laqgħa
mal-Mulej u bejnietna, hu
x-“xibka soċjali ta’ Alla” (Udjenza
lill-Guides u l-iScouts
tal-Ewropa, 3 ta’ Awwissu
2019). Hu jwassalna biex ngħollu
għanja ta’ tifħir kożmiku
lill-Ħallieq, kif tgħallimna
l-Iskrittura: “Bierku, kulma
jinbet fl-art, il-Mulej, faħħruh
u għolluh fuq kollox għal
dejjem” (Dan 3:76).
Dan hu ż-żmien biex
nirriflettu fuq l-istili ta’
ħajjitna u fuq kif
l-għażliet tagħna ta’ kuljum
f’dak li hu ikel, konsum, ġiri
minn post għall-ieħor, użu
tal-ilma, tal-enerġija u tant
ġid materjali spiss isiru
mingħajr qies u jagħmlu l-ħsara.
Ħafna minna qed jinqdew b’mod
ħażin bil-ħolqien. Ejjew nagħżlu
li nibdlu, li nassumu stili ta’
ħajja iżjed sempliċi u
rispettużi! Issa hu l-waqt li
nabbandunaw id-dipendenza
mill-karburanti fossili u
nwettqu, bla dewmien u
b’determinazzjoni,
tranżizzjonijiet lejn forom ta’
enerġija nadifa u ta’ ekonomija
sostenibbli u ċirkulari. U ma
ninsewx nagħtu widen għall-popli
indiġeni, li l-għerf tagħhom tul
is-sekli jista’ jgħallimna
ngħixu aħjar ir-relazzjoni
tagħna mal-ambjent.
Dan hu ż-żmien biex inwettqu
azzjonijiet profetiċi. Ħafna
żgħażagħ qed jerfgħu leħinhom
mid-dinja kollha, jitolbu li
jsiru għażliet kuraġġjużi. Huma
delużi mill-ħafna wegħdiet mhux
mhux mitmuma, mill-impenji
meħuda u ttraskurati minħabba
f’interessi u konvenjenzi
personali. Iż-żgħażagħ ifakkruna
li l-Art mhix xi ġid biex
naħluh, imma wirt x’ngħaddu lil
ta’ warajna; li t-tama f’għada
mhix sentiment sabiħ, imma dmir
li jitlob għemejjel konkreti
llum. Jeħtieġ nagħtuhom
tweġibiet veri, mhux kliem
fil-vojt; fatti, mhux
illużjonijiet.
It-talb tagħna u l-appelli
tagħna huma fuq kollox biex
nissensibilizzaw lil dawk li
huma responsabbli politikament u
ċivilment. Jiġuni f’moħħi b’mod
partikulari l-Gvernijiet li
fix-xhur li ġejjin se jiltaqgħu
biex iġeddu impenji deċiżivi,
ħalli jorjentaw lill-pjaneta
lejn il-ħajja u mhux lejn
il-mewt. Jiġini f’moħħli l-kliem
li qal Mosè lill-poplu bħal
xorta ta’ testment spiritwali
qabel id-dħul fl-Art imwiegħda:
“Agħżel il-ħajja biex tgħix int
u nislek” (Dewt 30:19). Huma
kelmiet profetiċi li nistgħu
nadattawhom għalina u
għall-qagħda tal-Art tagħna.
Ejjew nagħżlu l-ħajja!
Ngħidu le għar-regħba
tal-konsumi u
għall-pretensjonijiet ta’
omnipotenza, toroq tal-mewt;
naqbdu mixjiet b’viżjonijiet
fit-tul, magħmula minn ċaħdiet
responsabbli llum biex
niggarantixxu triq għall-ħajja
għada. Ma nċedux għal-loġika
perversa tal-profitt irħis, imma
naħsbu fil-futur ta’ kulħadd!
F’dan is-sens għandu importanza
speċjali s-Summit imminenti
tal-Ġnus Magħquda għall-azzjoni
fuq il-klima, li fih
il-Gvernijiet se jkollhom
f’idejhom il-ħidma li juru
r-rieda politika li jżidu
drastikament il-provedimenti
biex jilħqu llum qabel għada
emissjonijiet nodfa tal-gass
serra ekwivalenti għal żero u li
jillimitaw iż-żieda medja
tat-temperatura globali għal
1.5°C
fi qbil mal-livelli
preindustrijali, f’linja
mal-għanijiet tal-Ftehim ta’
Pariġi. Imbagħad, fix-xahar
id-dieħel ta’ Ottubru,
l-Amażonja, li l-integrità
tagħha hi mhedda gravament, se
tkun fiċ-ċentru ta’ Assemblea
speċjali tas-Sinodu
tal-Isqfijiet. Ejjew nieħdu din
l-opportunità biex inwieġbu
għall-karba tal-foqra u tal-Art!
Kull fidil Nisrani, kull membru
tal-familja umana jista’
jikkontribwixxi biex jinseġ,
bħal ħajta rqiqa, imma unika u
indispensabbli, ix-xibka
tal-ħajja li tħaddan lil
kulħadd. Inħossuna parti u
responsabbli billi jkollna għal
qalbna, bit-talb u bl-impenn
tagħna, l-għożża tal-ħolqien.
Alla, “li jħobb kulma jgħix”
(ara Għerf 11:26), jagħtina
l-kuraġġ li nagħmlu l-ġid bla
nistennew li jkunu oħrajn li
jibdew, bla nistennew li jkun
tard wisq.
Mal-Vatikan, 1
ta’ Settembru 2019
FRANĠISKU
miġjub mit-Taljan għall-Malti
minn Francesco Pio Attard
|