|
IL-KONGREGAZZJONI GĦAD-DUTTRINA
TAL-FIDI
ISTRUZZJONI DWAR IL-MAGĦMUDIJA
TAT-TRABI
20 ta'
Ottubru 1980
Daħla
1. Il-ħidma
pastorali għall-magħmudija
tat-trabi kellha għajnuna kbira
bil-pubblikazzjoni tar-ritwal
il-ġdid imhejji skont
id-direttivi tal-Konċilju
Vatikan II.
Iżda l-bidla li b’tant għaġla
qiegħda ssir fis-soċjetà,
qiegħda tagħmilha ħaġa iebsa li
ż-żgħar ikollhom trobbija tajba
fil-fidi u jibqgħu sħaħ fiha, u
l-problemi li minħabba f’hekk
qegħdin jiltaqgħu magħhom
il-ġenituri nsara u r-ragħajja
tal-erwieħ, għad ma tneħħewx
għal kollox.
2. Ħafna ġenituri qegħdin
jitnikktu jaraw lil uliedhom
jitilqu l-fidi u ma jersqux
iżjed għas-sagramenti, minkejja
dak kollu li huma għamlu biex
jagħtuhom trobbija tassew
nisranija, u xi ragħajja
tal-erwieħ qegħdin jistaqsu
lilhom infushom għandhomx ikunu
aktar severi meta jiġu biex
jaċċettaw trabi
għall-Magħmudija. Xi wħud
qegħdin jaħsbu li jkun aħjar
jekk il-Magħmudija tingħata
lit-tfal wara li dawn ikunu
għamlu katekumenat ftit jew wisq
twil, waqt li oħrajn qegħdin
jitolbu studju mill-ġdid
tat-tagħlim dwar il-ħtieġa
tal-Magħmudija, almenu dwar
il-Magħmudija tat-trabi, u
jixtiequ kieku li
ċ-ċelebrazzjoni tal-Magħmudija
titħalla għal meta l-individwu
jkun kapaċi jintrabat
personalment, forsi wkoll għal
meta jkun raġel magħmul. Dawn
id-dubji dwar il-prattika
pastorali tradizzjonali
fiċ-ċelebrazzjoni
tal-Magħmudija, ma jistgħux ma
joħolqux il-biża’ ġustifikat li
fehmiet bħal dawn huma tħeddida
serja għat-tagħlim hekk
essenzjali tal-ħtieġa
tal-Magħmudija. Ħafna ġenituri
qegħdin jiġu skandalizzati jaraw
it-trabi tagħhom imċaħħdin
mill-Magħmudija jew imħollija
għal żmien aktar tard, meta huma
jafu sewwa x’inhuma
dmirijiethom.
3. Minħabba din is-sitwazzjoni
u minħabba għadd ta’ talbiet li
waslulha, il-Kongregazzjoni
għad-Duttrina tal-Fidi,
bil-parir ta’ ħafna Konferenzi
Episkopali, ħejjiet din
l-Istruzzjoni. Il-ħsieb
tal-istruzzjoni hu li tfakkar
il-punti ewlenin tat-tagħlim
tal-Knisja f’din il-ħaġa,
tagħlim li jwettaq dak li dejjem
għallmet il-Knisja tul il-mijiet
tas-snin, u turi kemm dan kien
dejjem ta’ siwi, minkejja
d-diffikultajiet li qegħdin
jinqalgħu fi żminijietna.
L-istruzzjoni tagħlaq
b’direttivi għall-ħidma
pastorali f’din il-ħaġa.
L-ewwel taqsima
IT-TAGĦLIM TRADIZZJONALI DWAR
IL-MAGĦMUDIJA TAT-TRABI
Drawwa mill-qedem
4. Kemm
fil-lvant u kemm fil-punent
il-Magħmudija tat-trabi dejjem
tqiset bħala tradizzjoni li
kienet minn dejjem. Origene, u
warajh Santu Wistin, kienu
jqisuha “tradizzjoni li
waslitilna minn għand
l-Appostli”.
L-ewwel xhieda diretta
tal-Magħmudija tat-trabi
niltaqgħu magħha fit-tieni mitt
sena, f’dan iż-żmien ma kenitx
meqjusa bħala xi ħaġa ġdida.
San Irinew, b’mod speċjali,
iqisha bħala ħaġa regolari li
fost l-igħammdin ikun hemm
“trabi u tfal ċkejknin” flimkien
ma’ adolexxenti, żgħażagħ u
xjuħ.
L-eqdem ritwal, li fil-bidu
tat-tielet seklu jiddeskrivi t-Tradizzjoni
Apposolika, fih din
ir-regola: “L-ewwel għammed
lit-tfal. Dawk fosthom li
jistgħu jitkellmu għalihom
infushom, għandhom jitkellmu
huma. Il-ġenituri jew xi ħadd
mill-familja għandu jitkellem
f’isem l-oħrajn”.
F’Sinodu tal-isqfijiet Afrikani,
S. Ċiprjan qal: “Ebda mwieled ma
għandu jiġi mċaħħad mill-grazzja
ta’ Alla”, u s-Sinodu, waqt li
jfakkar li “l-bnedmin kollha”
jitwieldu “ndaqs”, hu x’inhu
“l-kobor tagħhom jew żmienhom”,
igħid li huwa skont il-liġi
tgħammed it-tfal “jumejn jew
tlieta wara li jitwieldu”.
5. Veru li
tul ir-raba’ seklu naqset xi
ftit id-drawwa tal-Magħmudija
tat-trabi. F’dak iż-żmien
il-kbar ukoll kienu jħallu għal
dejjem aktar tard il-bidu
tal-ħajja nisranija tagħhom
minħabba l-biża’ tad-dnubiet li
setgħu jagħmlu wara l-Magħmudija
u l-biża’ tal-penitenza
pubblika, u ħafna ġenituri kienu
jħallu l-Magħmudija tat-trabi
tagħhom għall-aktar tard
għall-istess raġunijiet. Imma
ta’ min isemmi wkoll li
Missirijiet il-Knisja u
d-Dutturi, bħalma huma San
Basilju, San Girgor ta’ Nissa,
San Ambroġ, San Ġwann Griżostmu,
San Ġrolmu u Santu Wistin, li
lkoll tgħammdu meta kienu kbar,
minħabba ċ-ċirkostanzi ta’
ħajjithom, ilkoll ħaduha
bl-aħrax kontra traskuraġni bħal
din u kienu jitolbu lill-kbar
biex ma jtawlux aktar
il-Magħmudija tagħhom, għax hija
meħtieġa għas-salvazzjoni.
Ħafna minnhom kienu jinsistu li
l-Magħmudija għandha tingħata
lit-trabi.
It-tagħlim tal-Maġisteru
6. Il-Papiet u l-Konċilju ta’
spiss fakkru lill-insara
bid-dmir tagħhom li jgħammdu lil
uliedhom.
Fit-tmiem
ir-raba’ seklu, id-drawwa qadima
tal-Magħmudija tat-trabi
flimkien mal-kbar, “għall-maħfra
tad-dnubiet”, issemmiet bħala
argument kontra t-tagħlim ta’
Pelaġju. Bħalma kienu osservaw
Oriġene u Ċiprjan qabel Santu
Wistin
din id-drawwa kienet twettaq
it-twemmin tal-Knisja fid-dnub
tan-nisel, u dan it-twemmin kien
juri aktar ċar il-ħtieġa
tal-Magħmudija tat-trabi. Fuq
dan tkellmu l-Papa Siriċju
u l-Papa Innoċenz I.
Aktar tard, il-Konċilju ta’
Kartaġni fis-sena 408,
ikkundanna lil “kull min igħid
li t-trabi li għadhom jitwieldu
m’għandhomx jitgħammdu”, u
għallem li, minħabba “r-regola
tal-fidi” tal-Knisja dwar
id-dnub tan-nisel, “it-trabi
wkoll, li għad ma jistgħux
jagħmlu dnubiet personali,
jitgħammdu tassew għall-maħfra
tad-dnubiet, biex jissaffu
bit-twelid ġdid dak li kisbu
fit-twelid”.
7. Dan
it-tagħlim baqa’ jiġi mwettaq u
mħares tul iż-Zminijiet
tan-nofs. B’mod partikolari,
il-Konċilju ta’ Vienne fl-1312
insista li s-sagrament
tal-Magħmudija, fil-każ
tat-trabi, bħala effett għandu
mhux biss il-maħfra tad-dnubiet
imma wkoll l-għoti tal-grazzja u
ta’ kull virtù”.
Il-Konċilju ta’ Firenze fl-1442
ċanfar lil dawk li riedu li
l-Magħmudija titħalla
għall-aktar tard, u ddikjara li
t-trabi għandhom jitgħammdu
“malli jista’ jkun” (quam
primum commode) ħa
jirċievu s-sagrament li bih
jinħelsu mis-setgħa tax-xitan u
jsiru wlied adottivi ta’ Alla.
Il-Konċilju
ta’ Trento tenna l-kundanna
tal-Konċilju ta’ Kartaġni
u, waqt li fakkar il-kliem ta’
Ġesù lil Nikodemu, iddikjara li
“mill-bidu tat-tħabbir
tal-Evanġelju” ħadd ma jista’
jikseb il-ġustifikazzjoni
“mingħajr il-ħasil għal twelid
ġdid jew mingħajr ix-xewqa ta’
dan il-ħasil”.
Waħda mill-fehmiet żbaljati li
l-Konċilju kkundanna kienet
il-fehma tal-Anabattisti,
jiġifieri “li hu aħjar ma
tgħammidx (it-tfal) milli
tgħammed fil-fidi tal-Knisja lil
min ma jemminx minn rajh”.
8.
Il-ħafna konċilji reġjonali u
s-sinodi li saru wara l-Konċilju
ta’ Trento għallmu bl-istess
qawwa l-ħtieġa tal-Magħmudija
tat-trabi. Il-Papa Pawlu VI
wkoll fakkar dan it-tagħlim li
ilu jingħata minn mijiet ta’
snin ilu, meta qal li
“l-Magħmudija għandha tingħata
wkoll lit-trabi li għad ma
jistgħux jagħmlu dnubiet
personali, biex, huma li twieldu
mingħajr il-grazzja
sopranaturali, jitwieldu
mill-ġdid fl-ilma u l-Ispirtu
s-Santu għall-ħajja divina fi
Kristu Ġesù”.
9. Il-kliem tal-Maġisteru li
ssemma, intqal l-aktar biex juri
l-ħażen ta’ tagħlim qarrieqi.
Dan il-kliem ma jasalx biex juri
l-għana bla qjies tat-tagħlim
fuq il-magħmudija li nsibu
fit-Testment il-Ġdid,
fil-katekeżi ta’ Missirijiet
il-Knisja, fit-tagħlim
tad-Dutturi tal-Knisja:
il-Magħmudija hija xhieda
tal-imħabba ta’ Alla li jħobbna
qabel stess inħobbuh, hija
tisħib fil-misteru tal-Għid
tal-Mulej, hija għoti ta’ ħajja
ġdida fl-Ispirtu: twassal
il-bnedmin għall-wirt ta’ Alla u
sseħibhom fil-Ġisem ta’ Kristu
li hu l-Knisja.
10.
Minħabba dan kollu, it-twissija
ta’ Ġesù fl-Evanġelju ta’ San
Ġwann: “Jekk wieħed ma jitwelidx
mill-ilma u l-Ispirtu, ma jistax
jidħol fis-Saltna ta’ Alla”,
għandna nqisuha bħala stedina
ta’ mħabba bla qjies għal
kulħadd, il-kliem ta’ Missier li
qiegħed isejjaħ lil uliedu
kollha, kollu ħerqan li jkollhom
l-aqwa fost il-barkiet tiegħu.
Din is-sejħa li qatt ma tieqaf
jew tintemm, ma tistax tħallina
indifferenti, għaliex jeħtieġ
nilqgħuha jekk irridu niksbu
d-destin tagħna.
Il-missjoni tal-Knisja
11.
Il-Knisja trid twieġeb
għall-missjoni li Kristu ried
jafda lil-Appostli wara li qam
mill-imwiet. L-Evanġelju ta’
San Mattew igħidilna b’mod
tassew solenni: “Lili ngħatat
kull setgħa fis-sema u fl-art.
Morru, mela, agħmlu dixxipli
mill-ġnus kollha, u għammduhom
fl-isem tal-Missier u tal-Iben u
tal-Ispirtu s-Santu”.
It-tħabbira tal-fidi u
l-Magħmudija huma marbutin
flimkien b’mod tal-għaġeb f’dan
il-kmandament tal-Mulej, u huma
parti integranti tal-missjoni
tal-Knisja, li hi missjoni
universali, u qatt ma tista’ ma
tkunx universali.
12. Hekk
fehmet il-Knisja l-missjoni
tagħha sa mill-bidu, u mhux
għall-kbar biss. Dejjem fehmet
li kliem Ġesù lil Nikodemu
jfissru li “t-tfal ma għandhomx
jiġu mċaħħda mill-Magħmudija”.
Kliem Ġesù għandhom sura hekk
universali u assoluta li
Missirijiet il-Knisja wżawhom
biex jippruvaw il-ħtieġa
tal-Magħmudija, u l-Maġisteru
tal-Knisja espressament
applikahom għat-tfal:
għat-tfal ukoll il-Magħmudija
hija dħul fost il-poplu ta’ Alla
u l-bieb għas-salvazzjoni
personali tagħhom.
13.
Bit-tagħlim tagħha u
bil-prattika tagħha, il-Knisja
wriet li, barra l-Magħmudija, ma
hemmx triq oħra li tiżgura
d-dħul tat-trabi fil-hena ta’
dejjem. Għalhekk toqgħod
attenta ħafna li ma tittraskurax
il-missjoni li fdalha l-Mulej
biex tagħti twelid ġdid “fl-ilma
u l-Ispirtu” lil dawk kollha li
jistgħu jitgħammdu. It-tfal
imbagħad li jmutu mingħajr ma
jkunu tgħammdu l-Knisja ma
tixtax tagħmel ħaġ’oħra ħlief
tafdahom għall-ħniena ta’ Alla,
kif turnina fir-rit li għandha
għall-funerali tagħhom.
14.
Il-fatt li t-trabi ma jistgħux
jistqarru l-fidi tagħhom
mill-rajhom, ma jżommx
lill-Knisja li ma tgħammidhomx,
għaliex fl-aħħar mill-aħħar
tgħammidhom fil-fidi tagħha.
Din id-duttrina jfissirha ċar
Santu Wistin: “Meta tfal jinġabu
ħa jirċievu grazzja spiritwali”,
kiteb, “mhumiex biss dawk li qed
jerfgħuhom fuq dirgħajhom li
jkunu qed jippreżentawhom –
għalkemm, jekk dawna huma nsara
tajba, jingħaddu wkoll ma’ dawk
li qegħdin jippreżentaw lit-tfal
– imma wisq aktar qiegħda
tipprezentahom il-ġemgħa kollha
tal-Qaddisin u tal-insara
tajbin... Dan qiegħda tagħmlu
l-Knisja-Omm kollha kemm hi, li
hi fil-Qaddisin, għaliex kollha
kemm hi tagħti t-twelid
lill-ilkoll u lil kull wieħed u
waħda minnhom”.
Dan it-tagħlim jerġa’ jtennih
San Tumas ta’ Aquino u t-teoloġi
kollha li ġew warajh: it-tarbija
li titgħammed ma temminx minn
rajha b’att personali tagħha,
imma temmen permezz tal-oħrajn,
“permezz tal-fidi tal-Knisja
mogħtija lilha”.
Dan l-istess tagħlim insibuh
fir-Rit ġdid tal-Magħmudija,
meta ċ-ċelebrant jitlob
lill-ġenituri u lill-parrini
jistqarru l-fidi tal-Knisja,
il-fidi li fiha se jitgħammdu
t-trabi.
15.
Għalkemm il-Knisja tagħraf sewwa
l-qawwa tal-fidi tagħha li
taħdem fil-Magħmudija tat-trabi,
u tagħraf ukoll li jiswa u
jgħodd is-sagrament li
tagħtihom, fl-istess ħin tagħraf
wkoll li hemm xi limiti
fil-prattika tagħha, għaliex,
barra mill-każ ta’ periklu ta’
mewt, il-Knisja qatt ma tgħammed
tarbija mingħajr il-kunsens
tal-ġenituri u mingħajr ma jkun
hemm assikurazzjoni serja li
wara l-Magħmudija t-tarbija se
jkollha trobbija nisranija.
Dan għaliex il-Knisja għandha
għal qalbha kemm id-drittijiet
naturali tal-ġenituri u kemm dak
li hu meħtieġ għall-iżvilupp
tal-fidi fit-tarbija.
It-tieni taqsima
TWEĠIBA GĦAD-DIFFIKULTAJIET LI
QEGĦDIN ISIRU LLUM
16. Huwa fid-dawl tat-tagħlim
imsemmi fl-ewwel taqsima li
għandna nqisu s-siwi ta’ xi
fehmiet li qegħdin jissemmew
illum dwar il-Magħmudija
tat-trabi, fehmiet li jaslu biex
jistaqsu jekk il-Magħmudija
tat-trabi, bħala regola
ġenerali, hijiex skont il-liġi.
Ir-rabta bejn il-Magħmudija u
l-att tal-fidi
17. Xi
wħud jinnotaw li fil-kotba
tat-Testment il-Ġdid
il-Magħmudija tiġi wara x-xandir
tal-Evanġelju, tissopponi
l-konverżjoni u hi msieħba
mal-istqarrija tal-fidi; barra
dan, l-effetti tal-grazzja,
jiġifieri l-maħfra tad-dnubiet,
il-ġustifikazzjoni, it-twelid
mill-ġdid u titsħib fil-ħajja
t’Alla, huma ġeneralment
marbutin aktar mal-fidi milli
mas-sagrament;
għalhekk dawn jipproponu li
wieħed, bħala regola, għandu
jibda jimxi fuq dan l-ordni:
“ix-xandir tal-Kelma, il-fidi,
is-sagrament.” Barra mill-każ
ta’ periklu ta’ mewt, iridu li
din ir-regola tibda tgħodd ukoll
għat-tfal u għalhekk iridu li
jkun hemm katekumenat
obbligatorju għat-tfal ukoll.
18. Hi ħaġa żgura li
l-Appostli, normalment, kienu
jippriedkaw lill-kbar, u l-ewwel
nies li tgħammdu kienu nies li
kkonvertew għall-fidi
nisranija. Billi dawn il-fatti
jirrakkonawhom il-kotba
tat-Testment il-Ġdid, wieħed
malajr jista’ jaħseb li dawn
il-kotba qegħdin iqisu biss
il-fidi tal-kbar. Iżda, kif ġa
ntqal aktar ’il fuq, id-drawwa
tal-Magħmudija tat-trabi ġejja
minn tradizzjoni tassew qadima
li għandha l-bidu tagħha fi
żmien l-Appostli, u għalhekk
ħadd ma jista’ jwarrab
l-importanza tagħha; barra dan,
il-Magħmudija qatt ma tingħata,
mingħajr ma jkun hemm il-fidi:
fil-każ tat-trabi hemm il-fidi
tal-Knisja.
Inżidu
wkoll li, skont it-tagħlim
tal-Konċilju ta’ Trento,
il-Magħmudija mhijiex biss
sinjal tal-fidi, imma wkoll
tagħti l-fidi.
Toħloq fl-imgħammdin kollha
“dawl fir-ruħ”, u l-Liturġija
biżantina bir-raġun kollu
ssejjaħ il-Magħmudija
s-sagrament tat-tidwil, jew
sempliċement tidwil, u b’hekk
tfisser li l-fidi li tingħata
fil-Magħmudija timla ruħ kollha
kemm hi u twassal biex igħib
id-dlam tal-għama quddiem
id-dija ta’ Kristu.
Armonija bejn il-Magħmudija u
l-grazzja li wieħed jirċievi
personalment
19. Jingħad ukoll li, għaliex
kull grazzja tingħata li xi
persuna għall-ġid tagħha,
il-grazzja trid tilqagħha u
tagħmilha tagħha l-persuna li
tirċeviha, ħaġa li tarbija ma
tistax tagħmel.
20. Fil-fatt, tarbija hi ħa
persuna, ħafna qabel ma tista’
turih b’egħmejjel li taf li qed
tagħmilhom, b’għemil ħielsa.
Bħala persuna, tarbija,
bis-sagrament tal-Magħmudija,
tista’ ssir wild ta’ Alla u
werrieta flimkien ma’ Kristu.
Aktar tard f’ħajjitha, meta
tibda tagħraf x’qed tagħmel u
tagħmlu bil-libertà kollha,
ikollha l-għajnuna ta’ dawk
is-setgħat li tnisslu f’ruħha
meta kienet għadha tarbija,
bil-grazzja tal-Magħmudija.
Armonija bejn il-Magħmudija u
l-libertà tat-tarbija
21. Xi wħud ma jridux
il-Magħmudija tat-trabi għax
igħidu li b’hekk wieħed ikun
ixekklilhom il-libertà tagħhom.
Igħidu li hu kontra d-dinjità
tat-tarbija bħala persuna
tgħabbiha għal ġejjieni bi
dmirijiet reliġjużi li forsi
meta tikber tasal sabiex ma
tkunx tridhom. Skont din
il-fehma, ikun aħjar li
l-Magħmudija tingħata fi żmien
meta wieħed ikun jista’
jintrabat personalment; sakemm
jasal dan iż-żmien il-ġenituri u
l-għalliema għandhom joqogħdu
lura u jevitaw li jagħmlu
pressjoni fuq it-tfal.
22. Qagħda bħal din hi biss
ħolma: bla ebda mod ma teżisti
l-libertà pura tal-bniedem,
jiġifieri libertà li m’hijiex
influwenzata minn ebda ħaġa.
Fuq l-istess livell naturali
il-ġenituri jagħmlu għat-tarbija
tagħhom għadd ta’ għażliet li
huma tassew meħtieġa kemm
għall-ħajja tagħha u kemm għal
dak li hu orjentament lejn
il-valuri veri. Qagħda hekk
imsejħa newtrali min-naħa
tal-familja dwar dak li għandu
x’jaqsam mal-ħajja reliġjuża
tat-tarbija hi għażla negattiva
li tkun qiegħda ċċaħħad
lit-tarbija minn ġid essenzjali
għaliha.
Fuq kollox,
dawk li jgħidu li l-Magħmudija
tikkomprometti l-libertà
tat-tarbija, jinsew li kull
individwu, mgħammed jew mhuwiex,
bħala wieħed maħluq minn Alla,
hu marbut minn għadd ta’
dmirijiet lejn Alla, li ma
jistax jeħles minnhom, dmirijiet
li jiġu mwettqa u mogħtija aktar
ġieh mill-Magħmudija għaliex
tagħmilhom dmirijiet ta’ dawk li
jiġu meqjusa minn Alla bħala
wlied adottivi tiegħu. Jinsew
ukoll li t-Testment il-Ġdid,
jurina li d-dħul fil-ħajja
nisranija mhux xi jasar jew
xkiel imma dħul f’ħelsien
tassew.
Jista’
jiġri li meta tarbija tikber,
tasal biex tiċħad id-dmirijiet
li jiġu mill-Magħmudija. Jista’
jkun li dan inikket
lill-ġenituri, iżda dawn ma
għandhomx ilumu lilhom infushom
għax kienu għammdu t-tarbija
tagħhom u tawha trobbija
nisranija, kif kien dmirhom u
kif kellhom dritt jagħmlu.
Minkejja dak li jkun ġara,
iż-żerriegħa tal-fidi li tkun
inżergħet fir-ruħ tat-tarbija
għandha mnejn terġa’ tieħu
l-ħajja, u l-ġenituri jistgħu
jgħinu għal dan bis-sabar u
l-imħabba tagħhom, bit-talb
tagħhom u bix-xhieda ħajja
tal-fidi tagħhom.
Il-Magħmudija fil-qagħda
soċjoloġika tallum
23. Minħabba r-rabta li hemm
bejn il-bniedem u s-soċjetà, xi
wħud huma tal-fehma li
l-Magħmudija tat-trabi għadha
tgħodd f’sura ta’ soċjetà
omogena, fejn il-valuri,
il-fehmiet u d-drawwiet
jiffurmaw sistema fejn kull ħaġa
taqbel mal-oħra; iżda jidhrilhom
li l-Magħmudija tat-trabi m’hiex
f’postha fis-soċjetajiet
pluralistiċi tallum, soċjetajiet
fejn il-valuri jitbiddlu
kontinwament u hemm ħafna
fehmiet kontra xulxin. F’din
il-qagħda tallum, igħidulek,
il-Magħmudija għandha titħalla
għall-aktar tard sakemm
il-personalità ta’ dak li se
jitgħammed tkun saret biżżejjed.
24. Il-Knisja taf li għandha
tqis sewwa l-qagħda soċjali kif
tkun fil-fatt. Imma l-kriterji
ta’ pluraliżmu u omoġenejità
huma biss kriterji indikativi u
mhux prinċipji biex timxi
fuqhom: mhumiex biżżejjed biex
tħoll problema kollha kemm hi
reliġjuża, problema li
fin-natura tagħha hi, kollha
kemm hi, tal-Knisja u
tal-familja nisranija.
Jekk skont il-kriterju
tal-omoġenejità tasal biex tgħid
li l-Magħmudija tat-trabi
f’soċjetà kollha kemm hi
nisranija tkun skont il-liġi,
l-istess kriterju għandu
jwasslek biex tgħid li
l-Magħmudija tat-trabi tkun
kontra l-liġi f’soċjetà fejn
il-familji nsara għadhom numru
żgħir fi ħdan poplu li għadu
kważi kollu kemm hu pagan jew fi
ħdan pajjiż li jiċħad lil Alla
jiġġieled għall-ateizmu. Ħaġa
bħal din ma tistax tiġi
aċċettata.
Il-kriterju tal-pluraliżmu ma
jiswiex wisq aktar mill-kriterju
tal-omoġenejità, għax f’soċjetà
pluralistika, il-familja u
l-Knisja jistgħu jaħdmu bla
xkiel u għalhekk jistgħu jagħtu
edukazzjoni nisranija.
Barra dan, l-istorja turina li
kieku dawn il-kriterji
“soċjoloġiċi” ġew applikati
fl-ewwel mijiet ta’ snin
tal-Knisja l-ħidma missjunarja
kollha tagħha kienet tkun
imxekkla għal kollox. Ta’ min
iżid igħid li spiss
il-pluraliżmu qed isir użu minnu
b’mod paradossali, biex jimponu
fuq l-insara suriet ta’ mġiba li
fil-fatt ifixkluhom fl-użu
tal-libertà tagħhom bħala nsara.
F’soċjetà fejn il-mentalità,
id-drawwiet u l-liġijiet ma
għadhomx aktar ispirati
mill-Evanġelju, għandu
importanza kbira l-fatt li fi
kwistjonijiet li għandhom
x’jaqsmu mal-Magħmudija
tat-trabi, wieħed għadu qabel
xejn u qabel kollox jagħti każ
ta’ x’inhi n-natura u l-missjoni
tal-Knisja.
Minkejja li jinsab imħallat
mas-soċjetà tal-bnedmin u
minkejja li hu magħmul minn nies
ta’ nazzjonalitajiet u kulturi
differenti, il-Poplu ta’ Alla
għandu l-identità speċjali
tiegħu, identità li ġejja minn
fidi waħda u mit-tisħib
fis-sagramenti. Il-Poplu ta’
Alla hu mqawwi minn Spirtu
wieħed u tama waħda, u huwa
kompless organiku sħiħ, kapaċi
joħloq l-istrutturi kollha
meħtieġa għall-kobor tiegħu fi
ħdan il-ħafna gruppi ta’
bnedmin. Hu f’dan il-kontest li
għandna nqisu l-prattika
pastorali tal-Knisja dwar
is-sagramenti, u b’mod speċjali
dwar il-Magħmudija tat-trabi;
dak li tagħmel il-Knisja f’dan
il-qasam ma għandux ikun
jiddependi biss minn kriterji
mislufin mix-xjenzi naturali.
Il-Magħmudija tat-trabi u
l-prattika pastorali
tas-sagramenti
25. L-aħħar kritika li qed
issir għall-Magħmudija tat-trabi
tgħid li l-prattika
tal-Magħmudija tat-trabi ġejja
minn drawwa nieqsa minn kull
ħeġġa missjunarja, drawwa
mehdija aktar li tiċċelebra
sagrament milli tqanqal il-fidi
u tħeġġeġ għall-impenn biex
jixxandar l-Evanġelju. Qed
jingħad li l-Knisja għadha trid
il-Magħmudija tat-trabi għaliex
qiegħda ċċedi għat-tentazzjoni
tal-għadd tal-membri u
tal-pożiżżjoni fis-soċjetà
tal-bnedmin, għaliex għadha
tħajjar l-insara jżommu l-fehma
li s-sagramenti huma xi ħaġa
maġika, waqt li jmissha aktar
tħabrek biex iġġib ’il quddiem
kull ħidma missjunarja, twassal
għall-kobor sħiħ il-fidi ta’
l-insara; tħeġġiġhom biex jagħtu
ruħhom kollhom kemm huma
bil-ħeġġa kollha għall-ħidma
nisranija, u għalhekk imissu
jkun hemm għadd ta’ gradi
fil-prattika pastorali
tas-sagramenti.
26. Ħadd ma jiċħad li l-għan
tal-appostolat tal-Knisja huwa
li jqanqal il-fidi u jagħmilha
ħajja u li jġib ’il quddiem
ħajja verament nisranija, iżda
dak li titlob il-pastorali
tas-sagramenti għall-kbar mhux
kollu jista’ jiġi applikat bla
ebda tibdil għat-tfal, li kif
intqal aktar ’il fuq, jitgħammdu
“fil-fidi tal-Knisja”. Barra
dan, ma għandniex nagħtu
importanza żgħira għall-ħtieġa
tas-sagrament tal-Magħmudija: hi
ħtieġa li ma tilfet xejn
mill-importanza u l-urġenza
tagħha, l-aktar meta wieħed iqis
li fin-nofs hemm il-fatt li jiġi
zġurat li t-tarbija tirċievi
l-barka bla qjies tal-ħajja ta’
dejjem.
Jekk wieħed
imbagħad jifhem sewwa għalfejn
it-tħassib tal-Knisja dwar
l-għadd tal insara, wieħed
għandu jara li dan it-tħassib la
u tentazzjoni u lanqas xi ħaġa
ħażina għall-Knisja, imma hu
dmir u barka. Il-Knisja, San
Pawl iddeskriviha bħala
“il-ġisem ta’ Kristu” u
“il-milja”
tiegħu: hi s-sagrament li jidher
ta’ Kristu fid-dinja, b’missjoni
li twassal lil kulħadd ir-rabta
sagramentali bejnha u bejn
il-Feddej glorjuż. Għalhekk,
il-Knisja ma tistax tonqos li ma
tagħtix lil kulħadd, liż-żgħar
daqskemm lill-kbar, is-sagrament
tal-Magħmudija li hu l-ewwel
wieħed u l-pedament tal-oħrajn
kollha.
Jekk dan
nifhmuh sewwa naraw li d-drawwa
tal-Magħmudija tat-trabi hi
drawwa tassew mibnija fuq
l-Evanġelju, għaliex għandha
qawwa ta’ xhieda u turi
l-inizjattiva ta’ Alla u
l-imħabba tiegħu bla qies li
ddawwarna: “mhux għax aħna
ħabbejna lil Alla, imma għax
ħabbna hu...aħna nħobbu għax hu
ħabbna l-ewwel”.
Fil-każ tal-kbar ukoll,
id-dmirijiet li titlob
il-Magħmudija
ma għandhomx inessu li “hu
salvana bil-ħasil tat-twelid
ġdid u t-tiġdid tal-Ispirtu
s-Santu, mhux minħabba l-opri
tajba li stajna għamilna aħna
iżda minħabba l-ħniena tiegħu”.
It-tielet taqsima
XI DIRETTIVI PASTORALI
27. Għalkemm xi suġġerimenti li
qegħdin isiru llum ma jistgħux
jiġu aċċettati – suġġerimenti
bħal dak li jitlob li ma
jitgħammdux aktar trabi jew dak
li wieħed ikun jista’ jagħżel,
tkun xi tkun ir-raġuni, li
jgħammed it-tarbija minnufih jew
iħalli l-Magħmudija għal aktar
tard fiż-żmien – ħadd ma jista’
jiċħad li hi meħtieġa ħidma
pastorali aktar fil-fond u
tiġdid tal-ħidma pastorali f’xi
suriet tagħha. Ta’ min igħid
liema huma l-prinċiplji u fuq
liema linja fondamentali wieħed
għandu jimxi f’din il-ħaġa.
Il-prinċipji tal-prattika
pastorali
28. L-ewwel nett hi ħaġa
importanti ħafna tiftakar li
l-Magħmudija tat-trabi għandha
titqies bħala wieħed
mid-dmirijiet l-aktar serji.
Il-problemi li toħloq
għall-kappillani wieħed irid
isib tarf tagħhom billi jqis
sewwa t-tagħlim tal-Knisja u
x’għamlet dejjem il-Knisja.
Fil-prattika, il-pastorali
tal-Magħmudija tat-trabi trid
tkun immexxija minn żewġ
prinċipji fondamentali, wieħed
jiddependi mill-ieħor.
1)
Il-Magħmudija hi meħtieġa
għas-salvazzjoni u hi s-sinjal
li Alla jħobbna qabel inħobbuh
aħna u l-mezz li bih Alla jurina
mħabbtu, għax jeħlisna mid-dnub
tan-nisel u jagħtina sehem
mill-istess ħajja tiegħu. Dan
id-don ta’ barkiet mis-sema
għat-trabi, jekk inqisuh fih
innifsu, ma għandniex inħallu li
jingħata aktar tard.
2)
Jeħtieg ikun hemm assigurazzjoni
li dan id-don li Alla jagħti
jkun jista’ jikber permezz ta’
edukazzjoni vera fil-fidi u
fil-ħajja nisranija, biex iseħħ
it-tifsir sħiħ tas-sagrament.
Bħala regola, din
l-assigurazzjoni trid tingħata
mill-ġenituri jew mill-qraba,
iżda fil-komunità nisranija
jista’ dejjem jinsab min jieħu
posthom. Iżda jekk tassew tkun
nieqsa s-serjetà minn din
l-assigurazzjoni, ikun hemm
raġuni biżżejjed biex
il-Magħmudija titħalla għal
aktar tard fiż-żmien; u jekk ma
jkunx hemm din l-assigurazzjoni
wieħed jista’ jiċhad
il-Magħmudija.
Djalogu bejn il-kappillani u
l-familji ta’ min jemmen
29. Fil-prattika kull każ
għandu jiġi mistħarreġ skont
dawn il-prinċipji fi djalogu
pastorali bejn il-kappillan u
l-familja tat-tarbija.
Fid-daħla għall-Ordni għall-Bidu
tal-Ħajja Nisranija nsibu kif
għandu jsir dan id-djalogu meta
l-familja hi familja ta’ nsara
li tassew qed igħixu ħajja
nisranija. Biżżejjed infakkru
żewġ punti mill-aktar
importanti.
L-ewwelnett, il-preżenza u
t-tisħib attiv tal-ġenituri
fil-Magħmudija tat-tarbija
tagħhom huma ta’ importanza
kbira. Illum il-ġenituri jiġu
qabel il-parrini, għalkemm
il-preżenza tal-parrini għadha
meħtieġa, għaliex l-għajnuna li
dawn jistgħu jagħtu
fl-edukazzjoni tat-tarbija tiswa
ħafna u xi kultant tkun tassew
meħtieġa.
It-tieni
nett, it-thejjija tal-Magħmudija
hi wkoll importanti ħafna.
Il-ġenituri jridu jaħsbu sewwa
fuq il-Magħmudija tat-tarbija
tagħhom: għandhom javżaw
lill-kappillan li qed jistennew
tarbija u għandhom ihejju ruħhom
spiritwalment għat-twelid
tagħha. Min-naħa tagħhom
il-kappillani għandhom iżuru lil
dawn il-familji, jew jiġbruhom
flimkien u jgħallmuhom u
jagħtuhom il-pariri meħtieġa.
Għandhom iħeġġuhom ukoll biex
jitolbu għat-tarbija li qed
jistennew.
Dwar
iż-żmien meta għandha ssir
il-Magħmudija, ir-Ritwal igħid
dan: “Wieħed għandu jżomm
l-ewwelnett quddiem għajnejh
is-saħħa fiżika tat-tfal, biex
ma jiġrix li xi ħadd minnhom
jibqa’ mingħajr il-ġid ta’ dan
is-sagrament; titqies ukoll
is-saħħa tal-omm, biex kemm
jista’ jkun tiġi hi wkoll
għaċ-ċelebrazzjoni; u,
fl-aħħarnett, sakemm ma jkunx
ta’ ħsara għal dak li hu ta’ ġid
aqwa tat-tarbija, titqies ukoll
il-ħtieġa pastorali, jiġifieri
li jkun hemm żmien biżżejjed
għat-thejjija tal-ġenituri, u
sabiex l-istess ċelebrazzjoni
ssir b’ordni xieraq hekk li
n-natura tar-rit tkun tidher
sewwa”. Għalhekk “jekk
it-tarbija tkun fil-periklu
tal-mewt, għandha titgħammed bla
telf ta’ żmien” iżda, barra minn
dan il-każ, bħala regola,
“il-Magħmudija ssir fl-ewwel
gimgħat wara t-twelid
tat-tarbija”.
Djalogu bejn il-kappillan u
familja dgħajfa fil-fidi jew
familja mhux nisranija
30. Jiġri xi kulltant li għand
il-kappillan jiġu xi ġenituri li
jkunu dgħajfa fil-fidi u jiġu
l-knisja darba kultant, jew
ukoll xi ġenituri mhux insara li
jitolbu l-Magħmudija
għat-tarbija tagħhom, għal
raġunijiet ta’ min iqishom.
F’każ bħal dan il-kappillan
għandu jqanqal l-interess
tal-ġenituri fis-sagrament li
qegħdin jitolbu għat-tarbija
tagħhom u jfehemhom b’liema
responsabbilità qed jitgħabbew;
u dan għandu jagħmlu permezz ta’
djalogu li jħares fil-bogħod u
jipprova jifhem lin-nies li
għandu quddiemu.
Fil-fatt
il-Knisja tista’ tilqa’ x-xewqa
ta’ dawn il-ġenituri biss jekk
jagħtu assigurazzjoni li
t-tarbija tagħhom, la tkun
mgħammda, se jkollha l-għajnuna
ta’ dik it-trobbija nisranija li
jitlob is-sagrament. Il-Knisja
trid ikollha tama soda li
l-Magħmudija se tagħti l-frott
tagħha.
Jekk ikun hemm din
l-assigurazzjoni – billi, biex
nagħtu eżempju, jingħazlu
parrini li bis-sinċerità kollha
se jieħdu ħsieb it-trobbija
nisranija tat-tarbija, jew li
l-kommunità tal-insara se tgħin
fl-edukazzjoni nisranija
tat-tarbija – is-saċerdot ma
jistax jiċħad il-Magħmudija u
għandu jgħammed it-tarbija
minnufih, kif jagħmel għat-trabi
tal-familji nsara. Iżda jekk
l-assigurazzjoni ma tkunx
biżżejjed, ikun jagħmel ħaġa
bil-għaqal jekk iħalli
l-Magħmudija għal aktar tard
fiż-żmien. Iżda l-kappillan
għandu jżomm kuntatt mal-familja
biex, jekk jista’ jkun, jinkisbu
dawk il-kondizzjonijiet li
l-ġenituri jeħtieġu biex
titgħammed it-tarbija tagħhom.
Jekk dan ukoll ma jirnexxix,
wieħed jista’ jissuġġerixxi,
bħala tentativ tal-aħħar, li
t-tarbija tinkiteb biex
tissieħeb fil-katekumenat li
jibda malli t-tarbija tibda
l-iskola.
31. Dawn
ir-regolamenti diġa’ jeżisu,
imma jeħtieġu kjarifikazzjoni.
L-ewwelnett irid ikun jidher ċar
li l-kappillan mhux qed jiċħad
il-Magħmudija
biex jagħmel
pressjoni fuq il-ġenituri.
U lanqas jista’ wieħed
jitkellem fuq
ċaħda,
u wisq anqas fuq
diskriminazzjoni, iżda
wieħed
għandu
aktar igħid
li l-Magħmudija
qed titħalla
għal
aktar tard fiż-żmien,
bi skop edukativ, skont kull każ
individwali, bil-ħsieb
li l-familja tikseb għajnuna
biex tikber fil-fidi jew
ħa
tagħraf
aħjar
ir-responsabbilitajiet tagħha.
Dwar l-assigurazzjoni, din
għandha titqies li tkun
biżżejjed meta jkun hemm tama
soda li t-tfal se jkollhom
edukazzjoni nisranija.
Il-kitba
għall-katekumenat għal meta
t-tarbija tibda tmur l-iskola ma
għandhiex issir waqt xi funzjoni
speċjali, għax jista’ jiġri li
malajr wieħed jaħseb li din
iċ-ċerimonja hi xi ħaġa daqs
is-Sagrament tal-Magħmudija.
Għandu jidher ċar ukoll illi
l-kitba għall-katekumenat
m’hijiex id-dħul
fil-katekumenat, u għalhekk
it-tarbija ma tistax titqies
bħala katekumenu u tgawdi
l-privileġġi kollha
tal-katekumeni. Meta tikber
it-tarbija tissieħeb f’dan
il-katekumenat li jkun igħodd
għaż-żmien li jkollha.
Hawnhekk, irridu nagħmluha ċara
li l-fatt li hemm Rit għall-Bidu
tal-Ħajja Nisranija għat-Tfal li
waslu biex jibdew imorru
għall-Katekiżmu, bla ebda mod ma
jfisser li l-Knisja tqis bħala
ħaġa normali jew li
tippreferixxi li l-Magħmudija
tingħata meta t-tfal jilħqu
l-età li jmorru għall-Katekiżmu.
U
fl-aħħarnett, f’dawn
l-imkinijiet fejn il-familji ta’
fidi dgħajfa jew il-familji mhux
insara huma l-kotra l-kbira,
hekk li, minħabba l-qagħda
speċjali ta’ dawk l-imkien,
il-Konferenza Episkopali tfassal
pjan pastorali li fih ikun hemm
maħsub biex il-Magħmudija
tat-trabi titħalla għal żmien
aktar milli dak imsemmi fil-liġi
ġenerali,
il-familja nsara li jkunu
jgħammru hemm jibqagħlhom dejjem
id-dritt li jgħammdu ’l uliedhom
qabel. Għal dawn il-familji
s-sagrament għandu jiġi ċelebrat
skont ix-xewqa tal-Knisja u
skont ma jkunu jistħoqqu dawn
il-familji għall-fidi u
l-ġenerożità tagħhom.
Id-dmir tal-familja u
tal-komunità nisranija
32. Il-ħidma pastorali li ssir
fl-okkażjoni tal-Magħmudija
tat-trabi trid tkun parti minn
ħidma aktar wiesgħa fost
il-familji u l-komunità kollha
nisranija.
Minħabba f’hekk, hi ħaġa
verament importanti li tiżdied
il-ħidma pastorali fost
l-għarajjes b’laqgħat ta’
tħejjija għaż-żwieġ, kif ukoll
il-ħidma fost il-miżżewġin
żgħażagħ. Il-komunità kollha
ekklesjali għandha tiġi msejħa
biex tgħin f’din il-ħidma, skont
iċ-ċirkostanzi, u l-aktar
l-għalliema il-miżżewġin,
il-movimenti għall-ħidma
fil-familji,
il-kongregazzjonijiet reliġjużi
u l-istituti sekulari.
Is-saċerdoti għandhom jagħtu
importanza kbira għal din
il-ħidma fil-minsteru tagħhom.
B’mod speċjali, għandhom ifakkru
lill-ġenituri fuq id-dmir li
għandhom li jqanqlu l-fidi
f’uliedhom u jrabbuhom fiha.
Fil-fatti huma l-ġenituri li
għandhom ikunu l-ewwel nies li
jagħtu bidu għat-trobbija
reliġjuża ta’ wliedhom, billi
jgħallmuhom iħobbu lil Kristu
bħala l-aqwa ħabib tagħhom u
igħinuhom jiffurmaw kuxjenza
tajba. Dan id-dmir ikun wisq
eħfef u jagħti aktar frott jekk
jinbena fuq il-grazzja
tal-Magħmudija fir-ruħ ta’
wliedhom.
33.
Ir-Ritwal juri ċar li l-komunità
nisranija, u l-aktar dawk
l-insara li fosthom tgħammar
il-familja, għandhom sehem kbir
fil-pastorali tal-Magħmudija,
“It-tħejjija għall-Magħmudija u
t-trobbija nisranija huma fuq
kollox uffiċċju tal-Poplu ta’
Alla, jiġifieri tal-Knisja li
tgħaddi lill-oħrajn il-fidi li
hija rċeviet mill-Appostli”.
It-tisħib sħiħ tal-poplu nisrani
li ġa qed iseħħ fil-Magħmudija
tal-kbar, hu meħtieġ ukoll
fil-Magħmudija tat-trabi, fejn
“għandu sehem kbir il-poplu ta’
Alla, jiġifieri il-Knisja,
rappreżentata permezz
tal-komunità tal-post”.
Barra dan, l-istess komunità
għandha x’taqla ħafna
biċ-ċerimonja tal-Magħmudija
kemm spiritwali u kemm fil-qasam
tal-appostolat. Fl-aħħarnett
il-ħidma tal-komunità tkompli
wara li tintemm
iċ-ċelebrazzjoni, billi l-kbar
igħinu fl-edukazzjoni fil-fidi
taż-żgħar, kemm bix-xhieda li
jagħtu ta’ ħajja nisranija, u
kemm bis-sehem tagħhom f’kull
xorta ta’ ħidma kateketika.
EGĦLUQ
34. Hija u tkellem
lill-isqfijiet,
il-Kongregazzjoni għad-Duttrina
tal-Fidi hija żgura li huma,
bħala parti mill-missjoni li
rċevew minn għand il-Mulej,
jieħdu ħsieb ifakkru t-tagħlim
tal-Knisja dwar il-Magħmudija
tat-trabi, iġibu ’l quddiem
ħidma pastorali xierqa, u
jreġġgħu lura għad-drawwa
tradizzjonali tal-Knisja dawk
li, forsi imġiegħelin minn
tħassib pastorali li wieħed
jista’ jifhmu, tbegħdu minnha.
Il-Kongregazzjoni tittama li
t-tagħlim u d-direttivi li
jinsabu f’din l-istruzzjoni
jaslu għand il-kappillani
kollha, għand il-ġenituri nsara
u għand il-komunità ekklesjali
kollha, biex kulħadd ikun jaf
sewwa x’inhuma
r-responsabbiltajiet tiegħu u
kulħadd jagħti sehemu,
bil-Magħmudija tat-trabi u
t-trobbija nisranija tagħhom,
għall-kobor tal-Knisja, il-Ġisem
ta’ Kristu.
Din l-Istruzzjoni ġiet milqugħa
f’laqgħa ordinarja
tal-Kongregazzjoni għad-Duttrina
tal-Fidi u ġiet approvata
f’udjenza mogħtija lill-Kardinal
Prefett mill-Qdusija Tiegħu
l-Papa Ġwann Pawlu II, li ordna
li tiġi pubblikata.
Ruma, mill-Kongregazzjjoni
tad-Duttrina tal-Fidi, 20 ta’
Ottubru, 1980.
Franjo Kard.
Seper
Prefett
† Fr Jerome
Hamer O.P.
Arċisqof tit.
ta’ Lorium
Segretarju
Ordo
Baptismi Parvulorum,
ed. typica, Ruma, 16 ta’
Mejju 1969 (Il-bidu
tal-ħajja nisranija,
Malta, 1972).
Origene, In Romanis,
V, 9; PG 14, 1047; ara
S. Wistin De Genesi
ad litteram X, 25,
39; PL 34, 426; De
peccatorum meritis et
remissione et de
Baptismo parvolorum Ad
Marcellnum, I, 26,
39; PL 44, 131. Tliet
passi fl-Atti
tal-Appostli (16,15;
16,33; 18,8) jitkellmu
fuq il-Magħmudija ta’
familja sħiħa.
Adv. Haereses,
II, 22, 4; PG 7, 784;
Harvey I, 370.
Ħafna iskrizzjonijiet,
sa mit-tieni mitt sena,
isejħu lit-tfal “ulied
Alla”, titlu li jingħata
biss l-imgħammdin.
Iskrizzjonijiet oħra
jgħidu ċar li t-tfal
huma mgħammdin; ara v.g.
Corpus Inscriptionum
Graecorum, 9727,
9801, 9817; E. Diehl,
Inscriptiones Latinae
Christianae Veteres,
Berlin 1961, nn. 1523
(3), 4429A.
La
Tradition Apostolique de
Saint Hippolyte,
edizzjoni u traduzzjoni
ta’ B. Botte, Munster,
Aschendorff, 1963 (Liturgie
wiessenschaftliche
Quellen und Forschungen
39) p. 44.
Epist
LXIV,
Cyprianus et coeteri
collegae qui in
concilio adfuerunt
numero LXVI. Fido
Patri. PL 3, 1013-1019;
ed. Hartel (CSEL 3, pp.
717-721. Din id-drawwa
kienet tassew qawwija
fil-Knisja tal-Afrika,
minkejja l-fehma ta’
Tertulljan, li kien
tal-parir li
l-magħmudija tat-trabi
titħalla għal aktar tard
minħabba l-innoċenza
tagħhom u minħabba
l-biża’ li f’żogħżithom
jistgħu jidinbu. Ara
De baptismo XVIII 3
– XIX, 1; PL I,
1220-1222; De anima
39-41; PL 2, 719s.
Ara San Basilju,
Homilia XIII
exhortatoria ad sanctum
Baptisma, PG
424-436; San Girgor ta’
Nissa, Adversus
eos qui differunt
baptimum oratio; PG
46, 424; Santu Wistin,
In Ioannem tractatus
XIII, 7; PL 35, 1496
CCL 36 p. 134.
Ara San Ambroġ, De
Abraham, II, 11,
81-84; CSEL 32, 1, pp.
632-635; San Gwann
Griżostmu, Catechesis,
III, 5-6. Ed Wenger, SC
50, 153-154; San Grolmu,
Epist, 107, 6; PL
22, 873, ed. L. Labourt
(Bude) vol 5 pp.
151-152. Iżda, waqt li
San Girgor Nazjanenu
kien iħeġġeġ
lill-ommijiet biex
igħammdu lil uliedhom
kemm jista’ jkun kmieni,
kien jikkuntenta li
jgħammduhom matul
l-ewwel tliet snin ta’
ħajjithom; ara Oratio
XI in sanctum
baptisma, 17, 38; PG
380, 399.
Origene, In Leviticu
homilia VIII, 3;
PG12, 496; In Lucam
hom. XIV, 5; PG 13,
1835; San Ciprjan,
Epist. 64,5; PL 3,
1013; ed. Hartel, CSEL
p. 720; Santu Wistin,
De peccatorum meritis et
remissione et de
baptismo
parvulorum, I,
XVIII-XIX, 22-24; PL 44,
121-122; De gratia
Christi et de peccato
orginali, I, XXXII;
35; ibid. 377; De
praedestinatione
sanctorum XIII; 25;
ibid. 978; Opus
imperfectum contra
Iulianum, V, 9; PL
45, 1439.
Epist.
“Directa ad decessorem”
ad Himerium episc.
Tarraconcensem, 10 febr.
385, 2; DS
(Denzinger-Schoenmetzer
Enchiridion symbolorum,
definitonum et
declarationum de rebus
fidei et morum,
Herder 1963, 184.
Epist.
“Inter ceteras Ecclesiae
Romanae” ad Silvanum et
ceteros Synodi
Melivetanae Patres,
27 ian. 417, 3; DS 219.
Canon 2 Mansi III,
811-814 u IV, 327 A-B;
DS 273.
Konċilju ta’ Vienne,
Mansi, XXV, 411 C-D; DS
903-904.
Konċilju ta’ Firenze,
sessio XI; DS 1349.
Sessio V, can. 4; DS
1514; ara Konċilju ta’
Kartaġni tal-418
fin-nota 11 hawn fuq.
Sessio VI, cap. IV; DS
1524.
Sessio VII, can 13; DS
1626.
Sollemnis professio
fidei,
18; AAS 60, 1968, p.440.
Mt 28, 19; Ara Mk 16,
15-16.
Ordo
Baptismi Parvulorum,
Praenotanda,
n. 2 p. 15 (bidu
tal-ħajja nisranija, p.
14).
Ara n-nota 8 hawn fuq
għax-xhieda ta’
Missirijiet il-Knisja, u
n-noti 9 u 13 għal dik
tal-Konċilji. Xhieda
oħra hi l-Professjoni
tal-Fidi tal-Patrijarka
Dositev ta’ Ġerusalem
fl-1672; Mansi XXXIV,
1746.
Jikteb Santu Wistin:
“Dak li jiġri meta
jitgħammdu t-tfal hu li
jissieħbu fil-Knisja,
jiġifieri li jissieħbu
mal-Ġisem ta’ Kristu u
mal-membri tiegħu” (De
peccatorum meritis et
remissione et de
baptismo parvulorum,
III, 4, 7; PL 44, 189;
ara I, 26, 39
(ibid.131).
Ordo Exsequiarum
ed. typica, Ruma, 15 ta’
Awwissu, 1969, 82,
231-237 (Ordni
għall-Funerali, Malta,
1971, 82, 231-237).
Epist.
98, 5; PL 33, 362;
Sermo 176, 2, 2; PL
38, 950.
Summa
Theologica
III, q.69, a.6; ad 3;
ara q. 68, a.9 ad 3.
Ordo
Baptismi Parvulorum,
Praenotanda,
n.2; ara n.56 (Bidu
tal-ħajja nisranija,
tagħrif ta’ qabel, 2,
ara n.59).
Hemm tradizzjoni antika
ħafna msemmija minn San
Tumas ta’ Aquino (Summa
Theologica, II-II,
q.10, a.12 in c) u
mill-Papa Benedittu XIV
(Istruzzjoni Postremo
mense tat-28 ta’
Frar 1747, 4-5; DS
2552-253), li t-tfal ta’
ġenituri li ma jemmnux
jew ta’ ġenituri Lhud ma
jitgħammdux ħlief
fil-każ ta’ periklu
tal-mewt (CIC, can. 750
par.2) kontra r-rieda
tal-ġenituri tagħhom,
jiġifieri dawn it-tfal
ma għandhomx jitgħammdu
jekk il-ġenituri tagħhom
ma jitolbux
il-magħmudija għal
uliedhom u jagħtu
l-garanziji meħtieġa.
Ara Mt 28,19; Mk 16,16;
Atti 2, 37-41; 8, 35-38;
Rum 3,22-26; Gal 3, 26.
Konċilju
ta’ Trento, sess. VII,
Decr. De Sacramentis
can. 6; DS 1606.
Ġw 8.36; Rum 6, 17-22;
8-21; Gal 4,31; 5,1-13;
I Piet 2,16.
Dan id-dritt u d-dmir,
imfisser fl-irqaqat
kollha tiegħu
mill-Konċilju Vatikan II
fid-Dikjarazzjoni
Dignitatis
humanae 5, għandu
għarfien mad-dinja
kollha permezz
tad-Dikjarazzjoni
Universali
tad-Drittijiet
tal-Bniedem, art 26 (3).
Ara Konċilju ta’ Trento,
sess. VI,
Deiustificatione,
cap. 506, can. 4 u 9; DS
1525-1526, 1554, 1559.
Ara Ordo
Baptismi Parvulorum,
Praenotanda 3 p. 15.
(Bidu tal-ħajja
nisranija, 3, p.14).
Ara ibid. N. 8 par. 2 p.
17; n. 5 par. 1 u 5 p.
16.
Ibid. 8 par. 1, p. 17
(Bidu p. 16).
Ara ibid. n .3 p. 15
(Bidu p. 14).
Dawn ir-regolamenti
ngħataw għall-ewwel
darba f’ittra
tal-Kongregazzjoni
għad-Duttrina tal-Fidi
lil Mons. Barthelemy
Hanrion, isqof ta’
Dapango, Togo, u ġew
pubblikati flimkien
mat-talba tal-isqof
fin-nru 61 ta’
Notitae (vol 7, sena
1971) pp. 64-70.
Ara Ordo initiationis
christianae adultorum,
ed. typica, Ruma, 6
Jannar 1972, kap. 5, pp.
125-149.
Ara Ordo Baptismi
Parvulorum, Praenotanda,
n.8 par. 3-4 p.17 (Bidu
tal-ħajja nisranija p.
9).
Ibid. De
initiatione christiana,
Praenotanda,
n. 7, p. 9 (Bidu
tal-ħajja nisranija,
p.9).
Ibid.
Praenotanda,
n.4 p. 15 (Bidu
tal-ħajja nisranija p.
14).
Ħajr lil Ms Myriam Buttigieg
għat-typing
|